Pokud jste někdy řešili jakoukoliv IT dodávku, možná jste narazili na nějaké problémy se smlouvou (anebo o nich zatím nevíte). Pochopitelně nejlepší je smlouvu vyřešit s Vaším právníkem, ale klienti často neví, na co se jej vlastně mají zeptat? V tomto seriálu Vás naučím na co se ptát druhé strany a svého právníka, abyste obdrželi lepší výsledky.
V případě dodávky služeb nebo nákupu licence je nutné vyřešit cenový model transakce.
Kolik existuje SW produktů a společností, tolik existuje cenových modelů. Níže popíšu několik základních modelů, od kterých se můžete na začátku Vašich jednání odrazit.
Dodávkou služeb v IT smlouvách může být například vývoj softwarového díla nebo jeho následná podpora a údržba (tzv. support & maintenance). Klasickými cenovými modely jsou:
Občas narazím na smlouvu, kde je sice sjednán režim FTFP, ale pak se dále píše, že cena je ve skutečnosti určena pouhým odhadem a někdo, typicky dodavatel, s ní může hýbat nahoru nebo dolů - tohle si pohlídejte.
V případě modelů Time & Material doporučuji oběma stranám transakce sjednat systém průběžného reportingu, aby objednatel na konci zúčtovacího období nebyl překvapen a dodavatel nemusel svoji práci složitě obhajovat. Transparence využitého času a nákladů pomáhá zdravému smluvnímu vztahu.
V poslední době se často skloňuje agilní vývoj software. Ten je ve své čisté formě vždy poskytován v režimu Time & Material. Přesto se setkávám převážně s objednateli, kteří chtějí vyvíjet dílo agilně a zároveň vyžadují cenové stropy jako v režimu FTFP. Ačkoliv si dovedu představit nějaký složitý hybridní model s dobře popsanou smluvní konstrukcí, který to umožní, obecně mi takový požadavek připadá nesmyslný.
Licence je oprávnění k výkonu práva duševního vlastnictví k dílu. Licence Vás zjednodušeně opravňuje nějaké dílo užívat, dokud licence trvá. Když se bavíme o smlouvách v IT, dílem myslíme většinou software.
Cena licence se obvykle odvíjí od několika základních parametrů:
Pokud jde o bod 4, rozsah licence může být vázán například na počet uživatelů, koncových stanic, serverů, procesorů, procesorových jader, provedených operací, využití úložiště dat apod. Vyřešte s Vaším obchodním partnerem to, jak bude rozsah ovlivňovat cenu.
Když působíte v organizaci, kde může dojít ke zvýšení nebo snížení Vaší potřeby licenčního rozsahu (například z důvodu náboru nebo propuštění zaměstnanců u rozsahu vázaného na uživatele), je nutné dopředu ve smlouvě upravit možnost snižování nebo zvyšování rozsahu, a jaký to bude mít vliv na cenu. Vyřešíte tím na začátku smluvního vztahu problém, který se později zpravidla řeší obtížně.
V dalším díle se budu zabývat zárukami a odpovědností za softwarové dílo.
(Úvodní obrázek je od Creditscoregeek - https://www.creditscoregeek.com/.)