Rok 2025 přináší řadu legislativních změn, které mohou významně ovlivnit Vaše podnikání a byznys. Abychom Vám vstup do nového roku malinko usnadnili, a abyste měli alespoň obecný přehled o tom, co nás ve světě legislativy čeká, připravili jsme výběr nejdůležitějších novinek v oblasti pracovního práva, kybernetické bezpečnosti, daní a dalších klíčových oblastí.
Samorozvrhování pracovní doby: Novela umožní zaměstnancům po dohodě se zaměstnavatelem rozvrhnout svou pracovní dobu podle vlastních potřeb. To planí nejen pro pracovní poměr, ale také pro dohodáře (DPP a DPČ). Tento krok má zvýšit flexibilitu a usnadnit sladění pracovního a osobního života.
Valorizační mechanismus minimální mzdy: Minimální mzda (pro rok 2025 stanovena na 20 800 Kč) se bude pravidelně upravovat na základě ekonomických ukazatelů, jako je inflace nebo růst průměrné mzdy. Tím se zajistí větší stabilita v odměňování.
Účast dohodářů s DPP na sociálním a zdravotním pojištění: Od ledna 2025 budou muset osoby zaměstnané na dohodu o provedení práce odvádět pojistné až v případě, že jejich výdělek přesáhne 25 % průměrné mzdy pro daný rok. Prakticky půjde o zvýšení tohoto limitu, neboť pro rok 2025 rozhodná částka činí 11 500 Kč měsíčně. Vyplývá to z nového znění § 7a zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění. Doposud platil limit 10 000 Kč.
Zrušení zaručené mzdy v soukromém sektoru: Místo osmi skupin zaručené mzdy bude zaveden systém pouze čtyř skupin podle kvalifikační náročnosti. Nejnižší skupina bude mít zaručenou minimální mzdu.
Nárok na ošetřovné pro OSVČ a dohodáře: Nově budou na ošetřovné mít nárok i pracovníci na DPP, DPČ a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). To má podpořit širší spektrum pracovníků v náročných životních situacích.
Čekat by nás v tomto roce měla rovněž hojně diskutovaná novela zákoníku práce (tzv. flexinovela), jejíž přijetí však bylo odloženo a původně plánovanou lednovou účinnost můžeme očekávat pravděpodobně až na jaře. Mimo jiné přinese následující změny:
Prodloužení zkušební doby: Zkušební doba se dle předpokládaného znění §35 zákoníku práce prodlouží na 4 měsíce pro řadové zaměstnance a na 8 měsíců pro vedoucí pozice. Zaměstnavatelé tak získají více času na posouzení schopností zaměstnanců.
Počítání výpovědní doby ode dne doručení výpovědi: Výpovědní doba se nově začne počítat ode dne doručení výpovědi zaměstnanci, což zjednoduší proces ukončení pracovního poměru.
Garance místa po návratu z rodičovské: Zaměstnavatelé budou povinni zachovat pracovní místo zaměstnancům na rodičovské dovolené, a to do věku 2 let dítěte. To poskytne rodičům větší jistotu návratu do práce.
Práce mladistvých: Nově budou moci pracovat děti od 14 let i bez ukončení povinné školní docházky. Platit to bude pouze během letních prázdnin a pro lehké práce neohrožující jejich zdraví.
Bezhotovostní výplata mzdy: Zákoník práce bude preferovat výplatu mzdy na účet. Hotovostní výplata bude možná jen na základě písemného nesouhlasu zaměstnance nebo pokud zaměstnanec nemá bankovní účet.
Oblast kybernetické bezpečnosti zažije zásadní posun díky novým regulacím:
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: V polovině roku 2025 pravděpodobně vstoupí v platnost nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který změní pravidla pro ochranu informací a systémů. Zákon implementuje již účinnou směrnici NIS2 a zaměří se především na prevenci kybernetických útoků a zvýšení povědomí o rizicích v digitálním prostředí. Nový zákon především rozšíří počet regulovaných subjektů, zavede přísnější požadavky na zajištění bezpečnosti a přísnější sankce, posílí mezinárodní spolupráci a sdílení informací o kybernetických hrozbách a umožní lepší koordinaci reakcí na kybernetické incidenty. Mezi základní povinnosti patří:
Technickým a metodickým požadavkům podle prováděcího nařízení ke směrnici NIS2 jsme se věnovali v tomto článku.
Nařízení DORA: Od 17. ledna 2025 začne platit nařízení DORA (Digital Operational Resilience Act), které zavádí jednotný právní rámec zaměřený na zvýšení digitální odolnosti a ochrany před kybernetickými hrozbami. DORA se vztahuje na širokou škálu finančních institucí a do detailu se jí postupně věnujeme v sérii článků na našem blogu. Pokud působíte ve finančním sektoru nebo jste dodavatelem služeb IKT finančním institucím, doporučujeme tuto sérii sledovat. Základní informace o DORA najdete zde a jednotlivé povinnosti k řízení rizik v oblasti IKT jsme Vám přiblížili v tomto článku.
Změny v registraci plátců DPH: Obrat pro povinnou registraci k DPH se bude nově počítat za konkrétní kalendářní rok (nikoliv za libovolných 12 měsíců). Dva limity jsou stanoveny takto:
Režim pro malé podniky: Nový režim usnadní administrativu některým malým podnikatelům, kteří budou moci využít zjednodušené podmínky pro výpočet a placení DPH.
Zrušení omezení odpočtu DPH u sportovních vozidel: Firmy budou moci plně uplatnit odpočet DPH u sportovních automobilů, což dosud nebylo možné.
Zkrácení lhůty pro odpočet DPH: Odpočet DPH bude možné uplatnit nově jen do 2 let od vzniku nároku (namísto dosavadních 3 let).
Nová povinnost pro dlužníky: Dlužníci budou povinni vracet uplatněný odpočet DPH, pokud své závazky vůči věřitelům neuhradí.
Za zmínku a malé upozornění také stojí nová pravidla, která přineslo nařízení EU o obecné bezpečnosti výrobků (dále jako „GPSR“) a s ním také zákon č. 387/2024 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků. Ten sice nabyl účinnosti už 13. 12. 2024, přináší ale nové povinnosti spojené s ochranou spotřebitele, které ještě možná nemáte implementované do Vašich vnitřních procesů. Pokud jste výrobcem, dovozcem, distributorem, nebo provozujete e-shop a zajímá Vás, jak zajistit compliance s novými požadavky na bezpečnost výrobků, přečtěte si náš článek věnovaný GPSR zde.
Rok 2025 přináší řadu změn napříč odvětvími, které mohou ovlivnit podnikání a pracovní vztahy. Nezapomeňte sledovat aktuální vývoj a připravte se na nové povinnosti i příležitosti.